Sunday 14 December 2014

Sekurang-kurangnya RM200

Assalamualaikum ladies and gentlemen!

Sebagai pelajar uni yang meminjam wang dari pihak PTPTN, memang satu masalah besar bila nak bayar balik. Boleh je wang tu burn macam tu je. Dengan syarat pointer kena elok. 

Saya bukannya jenis keturunan yang bijak pandai. Kalau nak result cemerlang kena bagi effort yang lebih. Kena baca dan buat latihan berulang kali untuk kukuhkan pemahaman. Demi masa depan, saya kena buat perancangan awal. 

For the first sem, saya target at least saving untuk first sem ni RM200. No matter what, saya kena capai jugak target ni. Sekurang-kurangnya saya boleh mendisiplinkan lagi diri saya.

FYI, saya ada seorang kawan yang suka simpan wang kertas not RM5 warna hijau tu. Alasannya warna hijau unik. Agak menarik jugak hobi dia tu. So saya mencuba simpan wang RM5 sekeping warna hijau. Not bad! Actually senang jugak menyimpan wang kertas RM5 warna hijau. Macam simpan duit syiling je. Takde pulak rasa nak guna duit tu. Setiap kali dapat duit baki RM5 sekeping, terus masuk tabung.

RM5. Nilainya sederhana. Kalau nak simpan RM1, sering kali jugak kita guna RM1 sekeping tu dalam urusan jual beli seharian kita. Kalau nak simpan RM10 sekeping, besar la pulak nilai dia. Memang mudah nak capai target RM200 satu sem dengan menyimpan wang RM10 sekeping, tapi wang RM10 sekeping pun penting jugak untuk urusan jual beli. 


Teruskan menabung, kurangkan perbelanjaan barang kehendak. Kita tak tahu ekonomi negara pada masa hadapan macam mana. Bersiap sedia lah dan sentiasa beringat. Last but not least, target saving sem depan RM300. Mampukah?? Kita cuba =) Dan kita lihat mampukah sem ni saya capai target saving at least RM200??? Nantikan =)






No comments:

Post a Comment