Saturday 16 May 2015

3 Perkara Wanita Perlu Ada

Assalamualaikum...

Aku perasan nowadays banyak sangat kes perceraian berlaku. Ada yang berpunca dari si suami dan ada jugak yang berpunca daripada perempuan. Tapi banyak juga aku jumpa kes si suami cerai isteri pertama yang mempunyai ciri keibuan tanpa sebab yang munasabah pastu nikah lagi satu yang badan dan wajah dia lagi lawa. Kesian bini pertama tu. Moga Allah berikan kekuatan hati untuk dia.

Aku sebagai seorang perempuan even belum nikah turut terasa dengan kes macam ni. Sedihnya lahaii perempuan kena tanggung macam-macam. Tapi apa pun kena ingat Allah tak akan turunkan ujian yang kita sendiri tak tertahan untuk menanggungnya. So dari sekarang perempuan kena prepare banyak hal. At least bila ada sesuatu yang berlaku, kita ni takde la susah sangat.

Ilmu

Amat penting untuk kita sebagai perempuan kena ada ilmu. Tak kisah la ilmu agama, current issues atau teknologi, kita sebagai perempuan kena ambil tahu. Ilmu ni sebenarnya meninggikan darjat seseorang. Sekurang-kurangnya bila si lelaki nak kelentong kita, kita tahu. 

Income sendiri

Aspek ni pun penting. Sebaiknya orang perempuan kena ada kerjaya. It doesn't mean you must work under gov or private sector to get paid for a fixed income. Kalau suami suruh jadi full-time housewife, turutkan saja. Tapi cuba untuk minta permission dari suami nak buat bisnes dari rumah. In shaa Allah dia bagi sebab sekarang pun kos sara hidup dah meningkat. 

Sekarang ni ramai je suri rumah yang bekerjaya, malah income mereka ada yang mencecah lima angka sebulan. Sekarang dunia hujung jari. Nak buat business kek boleh je google resepi cuma olahkan sikit hiasan. Senang. Cumanya modal tu kena ada la. Kalau tak nak keluarkan modal, buat la dropship. 

Bila saving dah banyak, beli aset macam rumah ke. Kalau nak compare rumah dengan kereta, rumah lagi berharga sebab harga rumah makin meningkat, harga kereta makin menurun. Sekurang-kurangnya bila suami meninggal atau ceraikan kita tanpa tinggalkan apa-apa untuk kita kecuali hati yang terluka, kita ada tempat berteduh. Sebab itu aset rumah lagi penting dari kereta.

Rajin

Ya, orang perempuan kena rajin. Macam kawan aku cakap, bila kita rajin kita boleh buat banyak kerja. Dari kita tak cekap kita boleh jadi cekap. So orang percaya yang kita boleh buat kerja. Kemudian, bila kita rajin kita boleh berdikari. Orang yang boleh berdikari ni sangat hebat. Tak mudah untuk bergantung harap dengan orang dan suka berusaha. Allah suka orang yang berusaha. Kemudian sebenarnya ramai suami suka isteri dia rajin. 

So aku rasa cukup la tiga perkara yang aku highlight perempuan kena ada. Semoga dengan tiga perkara yang aku nyatakan mampu membantu para wanita untuk lebih maju dan bersedia dalam menghadapi ujian yang akan datang. Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment