Friday 27 May 2016

Tabung

Assalamualaikum...




Aku ada minat yang mendalam nak kumpul wang syiling sejak aku sekolah menengah. Mak aku belikan tabung yang sangat cliche time tu untuk aku simpankan wang syiling. Sekali masukkan duit dalam tu memang susah nak keluarkan. Kena jolok duit kat lubang tabung dengan sudu baru duit akan keluar. Itu pun ambil masa yang agak lama.

Disebabkan aku suka mengira, aku pilih something yang sangat simple untuk aku simpan wang syiling. Mula-mula aku jadikan bekas pringles yang berbentuk silinder sebagai tabung. Tapi disebabkan bekas tersebut tak tahan berat, maka aku tukar simpan wang syiling dalam bekas ais krim. Kemudian aku tukar lagi sebab penutup bekas ais krim agak leceh. Akhirnya aku jadikan balang sebagai tabung. Memang rasa puas tengok duit syiling dalam balang. Bila aku rasa bosan aku akan kira duit syiling tu.




Memang orang cakap kalau nak jemput rezeki kena banyak memberi, jangan banyak menyimpan. Tapi ada baiknya juga kita menyimpan sebagai persediaan kemudian hari. Siapa tahu dengan cara kita menyimpan hari ini kita dapat memberi lebih banyak pada masa hadapan? Jom kita menyimpan =)

No comments:

Post a Comment