Wednesday 25 May 2016

Study Week : Balik Hometown Atau Tak?

Assalamualaikum...



Semester-semester lepas aku akan balik study week selama >7 days. Reason aku balik of course la aku rindukan hometown, mak abah dan makanan utara. Semester ni pun aku berhajat nak balik tapi tak lama lepas tu tak nak balik pulak. Pastu teringin nak balik. Haishhh.

Berdasarkan pengalaman, bila tiba study week mesti ada lecturer bagi assignment. Kalau softcopy boleh lagi, tapi kalau hardcopy acaner? Then macam semester lepas masa aku balik study week lecturer suruh buat survey. Ganjaran daripada buat survey tu gred akan dinaikkan. Memandangkan time tu aku kat kedah, so aku tak dapat buat survey dan gred untuk final exam sangat menyedihkan (tak gagal tapi atas pagar).

Berbalik pada sem ini, bila aku bertekad nak balik kedah, tiba-tiba lecturer bagi assignment dan speech pun belum decide tarikh. Di atas pujukan rakan, maka aku bertekad nak stay je kat ganu untuk study week ni. Settlekan semua assignment dan manfaatkan masa sebaiknya untuk ulangkaji pelajaran sebab kalau aku balik kedah pun surely aku tak study. Tapi perasaan nak balik still ada sebab jiran sebelah rumah sebaya umur dengan aku nak nikah 1 Jun ni.

Untuk perenggan terakhir ni, aku sebenarnya risau if aku tak dapat cover semua silibus as aku ambil 7 subjek sem ni. Tapi aku percaya, group discussion dan manfaatkan masa dengan sebaiknya masa study week ni membolehkan silibus covered. Berdasarkan pengalaman juga, selalunya chapter last yang banyak masuk final exam tapi salah aku yang banyak fokus pada awal dan pertengahan silibus saja. So, strategi belajar untuk kali ni memang totally berubah di mana aku perlu fokus bab belakang dulu.

2 comments:

  1. inilah seronoknya semasa masih jadi student. seronok sebab ada agenda nak balik kampung bila cuti.

    bila dah kawen dan beranak pinak nanti, nak balik kampung pun kena fikir banyak kali....

    ReplyDelete