Wednesday 28 December 2016

Istighfar Untuk Lelapkan Mata

Assalamualaikum...

Lately pola tidur aku sangat berubah. Pukul 3 atau 4 pagi baru aku dapat lelapkan mata. Kebiasaannya aku layan movie sebab wifi time tu laju, kann. Tapi dah masuk musim exam tak kan still nak tidur jam 3 atau 4 pagi? Macam first paper aku baru-baru ni jam 4 pagi baru aku boleh tido . Bila masuk exam hall aku langsung tak boleh fokus. Rasa pening, mengantuk dan lapar.

Kadang-kadang aku cuba membaca basmalah supaya aku dapat lelapkan mata. Tapi ia mengambil masa yang agak lama. Entah macam mana pada suatu malam baru-baru ni aku paksa diri aku untuk istighfar sebab aku betul-betul tak boleh tidur time tu. Ajaibnya dalam masa yang sekejap aku beristighfar dan muhasabah diri aku, kemudian mata mula lali dan terus terlelap.

Bangun keesokannya baru aku tersedar yang aku mudah melelapkan mata bila beristighfar. Mungkin pada siang harinya aku ada melakukan kesilapan secara sengaja mahupun tak sengaja. Sebab itulah kalau kita nak dilapangkan rezeki kita kena rajin beristighfar. Harapnya entry ni berguna untuk korang =)

4 comments:

  1. Betul tu..Kak Sue pun kalau susah tidur istifar atau zikir sampai tertido..

    ReplyDelete
  2. waa'laikumussalam. zaman blaja dulu mmg wajib tido lewat. tp minggu exam, akan tido awal sbb nak bngn jam 3-4 pg :) thanks, lps ni kalau sy susah nak tido insyaAllah akan istighfar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, cuba lah istighfar untuk mudah melelapkan mata =)

      Delete