Friday 1 July 2016

Resepi Biskut Arab Semudah ABC

Assalamualaikum...

Seperti yang aku katakan dalam previous entry, hari ini aku akan share resepi biskut arab semudah ABC sebab untuk menghasilkan biskut arab, tak perlu menggunakan banyak bahan. Di samping ia dapat menjimatkan masa dan kos untuk buat biskut ni.




Bahan-bahan
1kg kacang tanah
1kg tepung gandum
1 tin minyak sapi (400gm)
Gula aising
Susu tepung

Cara Penyediaan
1- Goreng kacang tanah dan tepung gandum berasingan. Jangan letak minyak pulak tau. Mak aku cakap tepung gandum yang digoreng akan menyedapkan lagi rasa biskut arab.

2- Masukkan satu tin minyak sapi ke dalam besen. Kemudian masukkan satu sudu besar gula aising ke dalam minyak sapi dan kacau sehingga berkrim.

3- Tepung gandum yang digoreng sebentar tadi perlu diayak dan masukkan sedikit demi sedikit ke dalam minyak sapi tadi sehingga menjadi satu doh

4- Bentukkan bulat-bulat kecil dan masukkan satu atau dua biji kacang tanah untuk dijadikan inti. Harus diingat kulit kacang perlu dibuang yaa.

5- Masukkan dalam ketuhar dengan suhu 170C untuk 20 minit.

6- Untuk hiasan, masukkan gula aising dan sedikit susu tepung. Pandai-pandai la korang agak. Kemudian ambil biskut arab tadi dan golek-golekkan dalam campuran gula aising dan susu tepung untuk rasa lebih manis.

Mak aku cakap biskut arab ni dapat dalam setengah kilo (6 loyang sederhana). Kira banyak jugak tu tapi kalau korang nak buat lebih korang gandakan jela berat bagi setiap bahan-bahan. Mudah macam ABC kan. Selamat mencuba!

1 comment: